TRADIȚIICLUJENE

Consiliul Județean Cluj

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj

ICOANA ÎN PRAGUL ÎNVIERII

Vă invităm să descoperiți universul Monahiei Iustiniana Kiraly de la Mănăstirea „Acoperământul Maicii Domnului” din Florești, un cunoscut pictor iconar și ucenic al vestitului pictor monah Ilarion Mureșan de la Nicula.

   Expoziția „ICOANA ÎN PRAGUL ÎNVIERII” este organizată de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj și se înscrie în eforturile instituției de a susține și promova arta pictării icoanelor pe sticlă, specifice centrului de pictură de la Nicula.

    Dorim să arătăm că tradiția picturii pe sticlă este dusă mai departe, expoziția continuând amplul proiect dedicat contribuției artistice importante a monahului niculean Ilarion, cel care a reînnodat și continuat tradiția pictării icoanelor pe sticlă în satul și mănăstirea din Nicula.

    Monahia Iustiniana Kiraly (Mariana-Mirela Kiraly) s-a născut la Mociu, în județul Cluj, a absolvit secția de Artă Sacră a Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj în 2010, specializându-se în pictura icoanelor pe sticlă și lemn. În același an, l-a cunoscut și a devenit ucenica vestitului monah Ilarion Mureșan, cel care a îndrumat-o, călăuzit-o pe drumul pictării icoanelor pe sticlă, în stilul specific acestui vestit centru de iconari. Părintele i-a dat izvoade, a învățat-o cum să facă desenul arhaic, să dea patină foiței de aur, cum să combine culorile și cum să-și confecționeze ramele pentru a se înscrie în stilul  niculean.

„Mă axez mai mult pe icoana pe sticlă de la Școala de Nicula, pentru că sunt din zona aceasta. Aici mă regăsesc. Chiar dacă pare naivă, icoana pe sticlă transmite foarte mult”, mărturisește maica.

Monahia Iustiniana așterne cu mult har desenul și culoarea pe dosul sticlei în atelierul de pictură din incinta mănăstirii, acolo unde pereții sunt plini de icoane, finalizate sau încă în lucru, alături de șevaletul realizat după sfaturile monahului.

Își dedică de peste 14 ani timpul liber pictării icoanelor pe sticlă, după îndeplinirea îndatoririlor din cadrul așezământului monahal, ducând astfel tradiția mai departe.

Talentul său a fost recunoscut până acum în repetate rânduri, prin diplome de excelență și nenumăratele invitații de participare la expoziții în țară și străinătate, dintre care amintim pe cele din: Padova, Veneția, Verona sau Paris.

articol publicat de:


DRAGOSTE, IZVOR DE DOR
Biserica de lemn din Stolna
Tradiții clujene și tineri interpreți
Anunţ concurs pentru post contractual Solist instrumentist IA
 Anunţ examen pentru promovare în grad profesional superior
CUM ERA ÎN SAT ODATĂ
Lăutărie & Armonie – Nestematele muzicii lăutărești
ANUNȚ
PORT POPULAR ȘI INTERCULTURALITATE
Junii Satului – FESTIVALUL CONCURS DE OBICEIURI ȘI TRADIȚII DE IARNĂ
FESTIVALUL- CONCURS NAȚIONAL DE INTERPRETARE A CÂNTECULUI POPULAR ROMÂNESC „MUREŞ, DORURILE TALE…”
Valențe sacre ale pâinii în tradiția populară – Prescura