Consiliul Județean Cluj
Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj
Înregistrare din proiectul "Biserici de lemn din patrimoniul județului Cluj", realizată în colaborare cu Radio Renașterea:
Arhitectura
Monumentul poartă câteva din caracteristicile întâlnite la edificiile din lemn ridicate târziu, în secolul al XIX. Ferestrele mari, cu marginea superioară rotunjită sau dimensiunile mari sunt câteva dovezi ale perioadei târzii de construcție. Ridicat din bârne de brad încheiate în cheotoare dreaptă, pe o temelie de piatră, lăcașul are o planimetrie clasică: pronaosul și naosul înscrise într-un dreptunghi unitar sunt completate de altarul poligonal retras și un pridvor pe latura de sud.
Două particularități individualizează exteriorul bisericii din Ocolișel. Una se referă la cele două intrări separate de pe latura sudică, una în pronaos pentru femei și alta în naos pentru bărbați. Remarcăm apoi poala dublă a turnul clopotniță, o prezența rară între monumentele clujene, exemplele similare de la Livada și Măgura Ierii fiind ridicate în aceeași perioadă și zonă cu cel din Ocolișel.
Resursele limitate ale unei comunități mici explică lipsa decorului sculptat, absență compensată prin prezența valorosului ansamblu de pictură murală.
Pictura
Pe bârna transversală a iconostasului s-a păstrat inscripția care ne dezvăluie următoarele: „Ani de la IH 1878 iulie, Maer Darie, zugravu din Valea Ierii”. Ansamblul mural, păstrat în condiții acceptabile, poartă amprenta unui stil de factură populară, cu influențe din zona picturii icoanelor. Acești pictori realizau adesea atât ansamblul mural al unei edificiu de lemn cât și icoanele cu care era împodobit acesta. Cromatica vie este dominată de culori primare: roșu, albastru și galben, făcându-și loc în scenele delimitate de benzi decorative cu motive vegetale sau geometrice.
Extrem de interesantă este reprezentarea Judecății de Apoi în pronaos, unde sunt inedit ilustrate câteva păcate sub forma cârciumarului necinstit, a femeii care face farmece și a funcționarilor care adună birul. În mentalul colectiv al epocii, aceștia par să fie primii candidați la intrarea în iad, reprezentată aici prin gura larg deschisă a unei lighioane negre. Deasupra intrării, o cumpăna balansează între dreptate și nedreptate. Deși de talerul strâmbătății atârnă o piatră de moară trasă în jos de un diavol, talerul dreptății, pe care se află doar o simplă țesătură, este mult mai greu.
Cu toate că a fost realizată la 30 de ani distanță, pictura păstrează ecouri ale revoluției pașoptiste și ale greutăților cu care se confruntau țăranii români. În detaliile de port sau în mustățile lungi ale soldaților din scenele Patimilor lui Hristos recunoaștem pe cătanele Imperiului Austro-Ungar.
În naos mai apar reprezentările unor figuri de sfinţi în mărime naturală pe pereţi, iar pe axul bolții în medalioane sunt pictate Deisis și o Bunăvestire. Pe iconostas a fost redată friza Apostolilor în primul registru, surmontată de o Răstignire. Pe bolta altarului regăsim scene din Ciclul Mariologic și sfinți părinți pe pereți.
Patrimoniul
Câteva icoane pe sticlă aparţinând Școlii de la Nicula; o valoroasă icoană pe lemn împărătească, reprezentând pe cei doi Arhangheli, aparținând stilistic finalului secolului al XVIII-lea; precum și un chivot de lemn de secol XVIII formează patrimoniul mobil al acestui monument.
Starea de conservare
Edificiul suferă unele intervenții la mijlocul anilor ʹ60, când primește acoperiș cu ţiglă, respectiv tablă la turlă, deoarece cel de șindrilă era deteriorat și apa se infiltra puternic, afectând mai ales pictura de pe latura de sud a naosului. Țigla a fost reînnoită în 2019. Diverse alte intervenții au contribuit la deteriorarea picturii pe alocuri, realitate des întâlnită atunci când o biserică de lemn este în folosință și trebuie adaptată nevoilor moderne. Tot atunci s-au supraînălțat pereții fără a fi afectată bolta originală a naosului.
Cu toate acestea, construcţia se prezintă în stare bună, atât la nivelul bârnelor cât și al bazei înalte de piatră, iar pictura este una din cele bine păstrate în rândul monumentelor clujene. Mai presus însă, biserica trăiește în continuare, servind scopului pentru care a fost ridicată cu trudă și speranță. În prezent, părintele paroh Teodor Luca oficiază slujbă frecvent pentru comunitatea restrânsă de aproximativ 70 de credincioși ortodocși din acest mic sat ascuns în Apuseni.
(Consuela Bendea, consultant artistic CJCPCT Cluj)