TRADIȚIICLUJENE

Consiliul Județean Cluj

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj

Începutul  unei colaborări deosebite

Anul 1959 marchează începutul  unei colaborări deosebite cu Dumitru Sopon, care este angajat  ca solist la Orchestra populară a Filarmonicii de Stat din Cluj.

Iată câteva spicuiri dintr-un interviu realizat în anul 2005 de către Mircea Cîmpeanu cu celebrul artist:

„Născut la 21 martie 1936 în comuna Gilău, jud. Cluj, am urmat clasele primare în această localitate, având de mic activităţi artistice de amator la Căminul Cultural Gilău.

În anul 1955 cântam deja pe scenă şi la Studioul de radio regional Cluj – fiind cunoscut în zonă. Am urmat apoi armata, unde, la concursurile ostăşeşti am fost de două ori laureat, fiind apoi chemat la Ansamblul „Ciocârlia” din Bucureşti unde l-am avut ca profesor îndrumător de folclor pe marele Constantin Arvinte care m-a sfătuit să îmbrăţişez cariera de interpret profesionist de muzică populară.

Renunţând la Ansamblul „Ciocârlia”, m-am întors la Cluj în 1959 unde am fost angajat  ca solist la Orchestra populară a Filarmonicii de Stat din Cluj având ocazia să cânt cu solişti valoroşi şi cu o orchestră de prestigiu, instruită cu pricepere de Ilie Tetrade.

În 1963 m-am transferat ca solist la Orchestra populară a Filarmonicii de Stat „Crişana” din Oradea unde mi-am continuat şi finalizat studiile liceale. Tot aici am luat contact cu minunatul folclor bihorenesc, pe care l-am însuşit şi îl interpretez cu mare drag şi astăzi, fiind primul bărbat care am înregistrat la radio cântece bihorene.

Şederea la Oradea a durat până în anul 1968, când revin la Cluj din nou, ca solist vocal la Orchestra populară a Filarmonicii de Stat, unde am rămas până la pensionare, în 1990.

Simţind nevoia să-mi desăvârşesc interpretarea muzicii pe care o reprezint, m-am înscris şi am urmat (din 1960) cursurile „Şcolii populare de Artă”, unde am avut şansa de a studia canto cu profesori de mare valoare, ca: Pop Dorin, d-na Blaga, d-na Lia Pop. Apoi un mare sprijin în desăvârşirea mea ca interpret l-am primit din partea marelui compozitor şi profesor, Tudor Jarda. Aceşti dascăli şi-au pus amprenta de-a lungul întregii mele cariere.

Repertoriul meu însumează peste 100 de înregistări radio şi Electrecord, CD-uri, casete şi discuri. Am ales de cele mai multe ori doina, ştiind foarte bine că este „piatra de încercare” a fiecărui solist care doreşte să fie cât mai desăvârşit şi de aceea în repertoriul meu s-au adunat cele mai multe doine.

Am reuşit în anul 2003 o performanţă la care ţineam de mult timp, aceea de a face din folclorul românesc o stea nepieritoare, reuşind să fac un disc de cea mai înaltă ţinută folclorică (după părerea specialiştilor în domeniu) un „unicat în folclorul românesc”, de a interpreta cele mai frumoase cântece vechi şi dragi tuturor românilor, alături de nume de marcă ai Operei – Ioan Pojar, prim-solist al Operei Române şi Theodore Coresi – prim solist al Operei din Viena (Austria) care, cunoscându-mi capacitatea, au acceptat cu plăcere să cânte alături de mine.”

articol publicat de:


BISERICA DE LEMN DIN BUCEA
REGULAMENT INTERN 2021
FESTIVALUL- CONCURS NAȚIONAL DE INTERPRETARE A CÂNTECULUI POPULAR ROMÂNESC „MUREŞ, DORURILE TALE…”
ZILELE COMUNEI CĂTINA
Anunţ – Achiziţie directă echipament de securitate pentru sistemul informatic
Tehnici tradiționale de decorare a ouălor de Paști
Trio-ul transilvan GACIU din Soporu de Campie
BISERICA DE LEMN DIN APAHIDA
EDIȚIA 1 / 2004
BRÂUL NR. 9
Căsătoria, între voința tinerilor și hotărârea familiei
PLANIFICAREA cu prezenţa candidaţilor la interviul din data de 05.01.2022 pentru ocuparea unui post vacant de consultant artistic