.
Miercuri 25 iunie, Orchestra „Cununa Transilvană” a Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj, împreună cu managerul instituţiei, Maria Marinela Istici şi soliştii Mariana Morcan, Ioana Breda Morar, Mihaela Grindean, Adrian Buză au susţinut la clubul Penitenciarului Gherla un spectacol de muzică populară de clasă şi un dialog, „de la suflet la suflet”, cu aproximativ o sută de deţinuţi, majoritatea având condamnări ce depăşesc zece ani. Evenimetul s-a desfăşurat în virtutea protocolului, semnat în urmă cu un an, între conducerea penitenciarului şi cea a C.J.C.P.C.T. Cluj, pentru ca astfel de întâlniri cultural-educative să aibă loc periodic, în incinta instituţiei mai sus menţionate.
“Legătura dintre noi va crea o eliberare sufletească, o mulţumire de ambele părţi, iar noi vă vom aduce un spectacol cu multe plusuri şi nici un minus, cu piese din folclorul vocal şi instrumental de valoare şi fiecare melodie va fi pentru dumneavoastră un medicament pentru suflet”, le spunea deţinuţilor, înaintea începerii spectacolului, managerul Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj. Evenimentul a fost deschis de către tânăra şi talentata interpretă Mihaela Grindean. Aceasta a avut darul de a declanşa multă emoţie în rândul auditoriului, cu vocea sa puternică şi gravă, iar cântece precum „Mociriţă cu trifoi” şi „M-am suit în dealul Clujului” i-au mişcat până la lacrimi pe cei prezenţi. A urmat evoluţia, apreciată, a interpretei Ioan Breda Morar, solistă originară din Alba – dar stabilită la Cluj-Napoca - aflată în plină ascensiune, cu piese de dragoste conţinând versuri profunde, precum: „Ce s-ar face inima/ De n-ar şti ce-i dragostea/ Am umbla pe-acest pământ/ Ca un nor bătut de vânt”. La rândul său, Adrian Buza, cu vocea sa baritonală, a făcut un reuşit periplu muzical prin zonele folclorice ale Clujului şi Sălajului. În continuare, experimentata Mariana Morcan, reprezentantă de seamă a cântecului din Munţii Apuseni, a stârnit efuziuni în rândul celor prezenţi reuşind, ca-ntotdeauna, să stabilească şi un dialog cu aceştia. Astfel, la un moment dat, într-un interval dintre cântece, un deţinut impresionat de timbrul său grav şi de piesele încărcate de semnificaţii, a ţinut să-i vorbească solistei adresându-i-se, cu timiditate, astfel: “Vă mulţumesc mult pentru că aţi acceptat să veniţi în mijlocul nostru”. Spectacolul a fost încheiat, într-o atmosferă de entuziasm, de d-na Marinela Zegrean Istici, interpret de marcă a Văii Someşului, din zona Gherlei, care a relaţionat cu spectatorii, având şi reacţii pe măsură din partea lor. De exemplu, la un moment dat, i-a întrebat pe doi dintre deţinuţi: ce impact a avut asupra lor spectacolul vizionat? Răspunsurile lor au fost sincere şi surprinzătoare, primul spunând că “pentru câteva minute am fost afară, în libertate“, iar celălalt arătându-şi fără rezerve bucuria printr-o frază: “deşi suntem închişi aici, putem să ne bucurăm de piesele noastre tradiţionale”. La final, directorul adjunct al Penitenciarului Gherla, Alin Fetche, după ce le-a mulţumit artiştilor pentru spectacol a făcut o constatare tristă, referindu-se la manelele care răzbat în permanenţă din celulele deţinuţilor de la penitenciar - lansând, în acelaşi timp şi o invitaţie provocatoare: o acţiune viitoare a Centrului să se refere în mod explicit la un dialog muzical între deţinuţi şi interpreţii profesionişti de la Cluj, cu scopul de a demonstra superioritatea muzicii populare, necesitatea păstrării neştirbite a folclorului autentic, precum şi eliminarea produselor sub-culturale din viaţa noastră. |