Welcome Guest (you are not logged in)  
 
Scienti fic Council   
Traditii Clujene
IMPORTANT
Dragobetele, sărbătorit la Cluj-Napoca prin cântec, joc și voie bună
publicat la 2020-02-03
[ citeşte ]
Momente deosebite de Ziua Culturii Naționale, la Muzeul Etnografic
publicat la 2020-01-30
[ citeşte ]
Ziua Culturii Maghiare, sărbătorită de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj
publicat la 2020-01-30
[ citeşte ]
Prezentare de fotografii, albume foto/audio și joc traditional, de Ziua Culturii Maghiare
publicat la 2020-01-30
[ citeşte ]
Hai să dăm mână cu mână!” - Spectacol festiv dedicat Zilei Unirii Principatelor Române
publicat la 2020-01-30
[ citeşte ]
Dialog muzical între clujeni și bihoreni, de Ziua Unirii Principatelor Române
publicat la 2020-01-30
[ citeşte ]
Întâlnire cu muzica și poezia românească, de Ziua Culturii Naționale
publicat la 2020-01-09
[ citeşte ]
CONCURS pentru ocuparea postului contractual vacant de ECONOMIST, studii superioare, gradul S IA, normă întreagă, durată nedeterminată
publicat la 2020-01-01
[ citeşte ]
Icoane transilvănene, expuse la Cluj-Napoca în pragul sărbătorilor de iarnă
publicat la 2019-12-13
[ citeşte ]
Gala Colindelor Tradiţionale - „Pe la noi de sărbători”, duminică la Gherla
publicat la 2019-12-12
[ citeşte ]
Judeţul Cluj, reprezentat la Festivalul datinilor şi obiceiurilor de iarnă de la Iaşi de colindătorii din Negreni
publicat la 2019-12-12
[ citeşte ]
Festivalul-concurs interjudețean de colinde „Raza soarelui”, la Ceanu Mare
publicat la 2019-12-12
[ citeşte ]
Festival-concurs de Obiceiuri și Tradiții de iarnă –„Junii Satului”, la a III-a ediție
publicat la 2019-12-11
[ citeşte ]
Festivalul Naţional „Colind Iancului”, duminică la Cluj-Napoca
publicat la 2019-12-11
[ citeşte ]
Concertul de colinde și cântece de stea „Bună sara lui Crăciun”, apreciat de publicul clujean
publicat la 2019-12-10
[ citeşte ]
Festivalul-concurs județean de obiceiuri și tradiții „Țara Călatei”- ediția a V-a
publicat la 2019-11-28
[ citeşte ]
Spectacol extraordinar de colinde și cântece de stea „Bună sara lui Crăciun”
publicat la 2019-11-28
[ citeşte ]
Ziua Națională a României, sărbătorită la Muzeul Etnografic
publicat la 2019-11-21
[ citeşte ]
Sute de clujeni, prezenți la concertul „Emoţii de toamnă” - „Comori ale Romanţei”
publicat la 2019-11-04
[ citeşte ]
Expoziție de fotografie etnografică – Bálint Zsigmond, la Cluj-Napoca
publicat la 2019-10-29
[ citeşte ]
S-au acordat premiile Concursului național „Fotografia-document etnografic”
publicat la 2019-10-24
[ citeşte ]
„Emoţii de toamnă” - „Comori ale Romanţei”, la Cluj-Napoca
publicat la 2019-10-22
[ citeşte ]
Premiile Concursului Fotografia-document etnografic 16
publicat la 2019-10-18
[ citeşte ]
Ansambluri din trei județe, prezente la Dej, la ,,Festivalul Jocului Fecioresc din Transilvania”
publicat la 2019-10-16
[ citeşte ]
Fotografii etnografice realizate de artiști din țară și străinătate, expuse la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca
publicat la 2019-10-15
[ citeşte ]
Spectacol folcloric caritabil pentru reabilitarea unei biserici clujene, monument istoric de secol XVI
publicat la 2019-10-14
[ citeşte ]
Anunț concurs pentru ocuparea postului contractual vacant de Consilier juridic
publicat la 2019-10-14
[ citeşte ]
Tineri jucăuşi din trei județe, prezenți la Festivalul –concurs „Cine știe jocu’ bine, joace-l, nu-i șie rușine”
publicat la 2019-10-14
[ citeşte ]
Festival –concurs dedicat jocului tradițional românesc, sâmbătă la Baciu
publicat la 2019-10-09
[ citeşte ]
Elevii din Cămărașu, uniți prin tradiții
publicat la 2019-10-08
[ citeşte ]
Ansamblul folcloric „Mugurelul”, aniversat la o jumătate de secol de la înființare
publicat la 2019-10-07
[ citeşte ]
Fotografii ce surprind copii și tineri transilvăneni care participă la diverse manifestări ale satului, expuse în cadrul unui proiect european
publicat la 2019-09-30
[ citeşte ]
Cântece și jocuri tradiționale din județul Cluj, prezentate în spectacolul de folclor ,,Toamna, când cad brumele”
publicat la 2019-09-27
[ citeşte ]
Obiceiurile și tradițiile populare, promovate și-n acest an școlar în rândul elevilor clujeni
publicat la 2019-09-20
[ citeşte ]
Obiceiul nunții tradiționale, reconstituit în satul clujean Boju
publicat la 2019-09-19
[ citeşte ]
Rapsozi populari, horitori și jucăuși își dau întâlnire duminică, la Gherla
publicat la 2019-09-19
[ citeşte ]
„Ziua Muntelui”, în localitatea clujeană Mărișel
publicat la 2019-09-11
[ citeşte ]
Festivalul-concurs de muzică romanes „Lăutarii ardeleni”, la Gherla
publicat la 2019-09-03
[ citeşte ]
Festivalul „Jocu’ de pe Câmpie”, la Mociu
publicat la 2019-08-29
[ citeşte ]
Sărbătoarea tradițiilor populare, la Feiurdeni
publicat la 2019-08-29
[ citeşte ]
Detalii despre Concursul național FDE, 2019
publicat la 2019-08-20
[ citeşte ]
Tabăra de meșteșuguri "Tradiții clujene" 2019
publicat la 2019-08-19
[ citeşte ]
ANUNȚ Rezultat selecție dosare concurs de proiecte de management
publicat la 2019-08-07
[ citeşte ]
Clujul, pe podium la Olimpiada meșteșugurilor de la Sibiu
publicat la 2019-08-07
[ citeşte ]
Fotografii etnografice de premiu pe simezele Palatului Culturii Iași
publicat la 2019-08-05
[ citeşte ]
Expoziția „Iconari clujeni”, deschisă la Biblioteca Județeană „Octavian Goga”
publicat la 2019-07-22
[ citeşte ]
Evenimente tradiționale la sfârșitul săptămânii, la Gădălin și Nadășu
publicat la 2019-07-19
[ citeşte ]
Proiectul internațional „Punți culturale între Banat și Transilvania”
publicat la 2019-07-18
[ citeşte ]
ANUNȚ PUBLIC concurs de proiecte de management organizat pentru Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj
publicat la 2019-07-12
[ citeşte ]
Bogăţia şi frumuseţea tradiţiilor clujene
publicat la 2019-06-25
[ citeşte ]
Festivalul-concurs „Dumitru Sopon”, ediția a VI-a, și-a desemnat câștigătorii
publicat la 2019-06-24
[ citeşte ]
Festival-concurs naţional de interpretare a cântecului popular „Dumitru Sopon”, la Gilău
publicat la 2019-06-13
[ citeşte ]
Evenimente cultural-educative, la finalul săptămânii, organizate în parteneriat cu CJCPCT Cluj
publicat la 2019-05-31
[ citeşte ]
Olimpiada "Meșteșuguri artistice tradiționale" și-a desemnat câștigătorii
publicat la 2019-05-27
[ citeşte ]
Spectacol folcloric, dedicat „Anului Omagial al satului românesc”
publicat la 2019-05-13
[ citeşte ]
Lutierul clujean Nicolae Vădan -„Tezaur uman viu”, omagiat în satul natal, în a doua zi de Paști
publicat la 2019-04-24
[ citeşte ]
FOTOETNOGRAFIA-SALVGARDARE IDENTITARĂ
publicat la 2019-04-16
[ citeşte ]
Fotografii etnografice de premiu, la Oradea
publicat la 2019-02-25
[ citeşte ]
Întâlnire cu cultura tradițională oferită de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale
publicat la 2018-12-19
[ citeşte ]
Salonul ICOANEI ARDELENE, ediția a XIX-a
publicat la 2018-12-14
[ citeşte ]
Cultura tradițională clujeană promovată în Ungaria
publicat la 2018-12-10
[ citeşte ]
Fotografii de excepție, semnate Tordai Ede, prezentate la Cluj-Napoca
publicat la 2018-11-02
[ citeşte ]
Proiectul Națioanal „100 de năfrămuțe”
publicat la 2018-08-29
[ citeşte ]
„Semne peste vreme”, expozitie de fotografie etnografică, dedicată Centenarului Marii Uniri
publicat la 2018-08-22
[ citeşte ]
Ministerul Culturii a acordat titlul de Tezaur Uman Viu lutierului clujean Nicolae Vădan
publicat la 2018-08-03
[ citeşte ]
Două CD-uri cu muzică instrumentală maghiară și romanes, lansate de CJCPCT Cluj
publicat la 2017-11-22
[ citeşte ]
De departe, din Ceruri şi din Străbuni, Muzica lui Mugurel Scutăreanu: POVESTEA CERBILOR
publicat la 2015-10-28
[ citeşte ]
POVESTEA LEMNULUI
publicat la 2015-02-26
[ citeşte ]
Formatii instrumentale traditionale din judetul Cluj
publicat la 2013-03-15
[ citeşte ]
CERCETĂTORI ŞI SCRIITORI AI FOLCLORULUI COREGRAFIC DIN TRANSILVANIA
publicat la 2013-03-05
[ citeşte ]
ARHIVA AUDIO și VIDEO
publicat la 2010-07-27
[ citeşte ]
ALBUME CD & DVD
înapoi
       
Alege (bifează) cântecele pentru lista de ascultare
1. Ciprian Porumbescu / Semnale Maramureş / Doină din Banat / Hora din Banat / Brâu de Banat, Joc de doi (19:10) (ascultă)
2. Rapsodia română (06:40) (ascultă)
3. Horea Iancului / Horă din Banat / Horă din Moldova / Horă din Maramureş / Hora miresei / Miresucă cu cunună / Petrova / Tezaur folcloric şi Codru (22:16) (ascultă)
4. O sole mio (03.36) (ascultă)
5. Melodii de joc din Transilvania / Semnale tulnice / Doină / Tema Simoniei a IX-a de Beethoven (05:45) (ascultă)
     

Înregistare din concertul extraordinar susținut la Verona, Italia, în 2005. 
Solist: Dumitru Fărcaş - taragot; Acompaniament: Rohian Dorel - acordeon, Radoie Panici - contrabas.


Dumitru Fărcaş reuşeşte să scoată din provincialism un instrument de muzică populară şi să-i impună o notorietate planetară. Taragotul, căci despre el este vorba, are o biografie pauperă şi aproape nimeni nu s-a gândit că insolenţa sunetelor sale (tărăgănatele doine bănăţene, înainte de interpretările lui Dumitru Fărcaş, sunt adeseori stridente) poate fi purificată. Taragotul, specific unui spaţiu de sensibilitate restrâns, la confluenţa unor „stiluri” impure, între gravitatea uşor stridentă şi voioşia precipitată, e, dintr-o dată, pus să exprime altceva. Venind din lumea Maramureşului, patetică şi „primitivă”, mustind de un lirism „stihial”, ingenuă şi feroce, dar trecut şi prin cultura muzicală a Conservatorului, Fărcaş modelează taragotul şi îi schimbă destinaţia. Transformarea e fundamentală: refacerea fondului arhaic al muzicii populare printr-un extraordinar rafinament artistic.

 L-am urmărit de multe ori cântând, omul şi instrumentul se contopesc într-un fel de fluid vital (a spune că oficiază e o banalitate); melodia se naşte parcă din simbioza acestor corporalităţi devenite nişte semne arhetipale. Ea singură prinde atunci consistenţă, imitând diafanitatea materială a nesfârşitului sau febrile „sintaxe ale fulgerului”; e pură, de o transparenţă absolută, ori plină de arabescuri subtile; senzuală uneori; duioasă şi de o candoare copilărească, altădată. În totul, ea exhibă un ambitus şi o complexă gamă sufletească, unice, fără îndoială, în istoria acestui instrument.

Desigur, cum uşor se poate bănui, nu avem de-a face numai cu un interpret. Dumitru Fărcaş este, în primul rând, un creator prin faptul că a creat un imaginar muzical original cu un stil imediat identificabil. Muzica sa, în ceea ce are mai bun, este o transsubstanţializare a unui fond arhaic, o stilizare în sens metafizic a acestuia. Într-un mod similar a procedat şi Constantin Brâncuşi cu formele de artă arhaică. Dumitru Fărcaş este de fapt un reflexiv şi „primitivismul” înseamnă pentru el un fapt de cultură. Nu e de mirare, astfel că unele piese au în interpretarea sa un acuzat manierism; prin excesul de rafinament şi prin explozia improvizatorică, taragotul caută să-şi constituie un al doilea mit, unul cult. Aceste spectaculoase metamorfoze sunt cu atât mai surprinzătoare, cu cât vin dinspre o lume considerată, îndeobşte, compactă, deloc nuanţată. Dar asta e o altă problemă. Important rămâne faptul că, prin Dumitru Fărcaş, muzica populară românească, ăn consens cu cele mai recente cercetări de etnologie şi folclor, îşi regăseşte câteva dintre arhetipurile originare precum şi splendoarea specificului etnic, care a impus-o pe aproape toate meridianele lumii. Desigur, tradiţia bănăţeană cunoaşte mari taragotişti, precum Luţă Ioviţă sau Ion Murgu, recunoscuţi de Fărcaş ca precursori şi maeştri, numai că instrumentul însuşi, după cum arată dicţionarele de specialitate, nu are prea mari posibilităţi de expresie. Dar se întâmplă şi cu acesta ca şi cu limba în cazul scriitorilor. Ea este aceeaşi pentru toţi şi, totuşi, cât de diferite sunt limbajele de la unul la celălalt. Instrumentistul din Maramureş se deosebeşte de ceilalţi tocmai prin intensitatea unui nou limbaj, prin spargerea modurilor tradiţionale care constituie „sintaxa” instrumentului. Asistăm, altfel spus, la naşterea unei alte „sintaxe” a taragotului, aşa cum s-a întâmplat cu poezia lui Nichita Stănescu, poetul care a fost un admirator comprehensiv al artistului. Asemenea Mariei Tănase şi lui Gheorghe Zamfir, Dumitru Fărcaş are acces la acordurile originare şi imaginale ale melosului tradiţional şi reprezintă una din puţinele expresii de plenitudine artistică a acestuia.

O probă posibilă a polisemantismului taragotului lui Dumitru Fărcaş: accesul şi succesul în cele mai diverse medii culturale. În anii '80 notorietatea lui era cam aceeaşi cu a oricărui sportiv la modă. Asta în România. A făcut însă vâlvă şi în străinătate. Pe unde a trecut a stârnit uimirea şi admiraţia, iar turneele sale rămân memorabile într-o istorie a festivalurilor internaţionale. Bunăoară, la un festival din Dijon (Franţa), din 1972, unde participaseră 33 de ţări, lui i s-a decernat, în mod excepţional, „Medalia de Aur”, aceasta după ce ansamblul „Mărţişorul” primise „Discul de Aur”, „Ciorchinele de Aur” şi „Colierul de Bronz”. Cariera lui artistică e înţesată de trofee, medalii şi premii; dar şi de spectaculoase gesturi de admiraţie spontană.
 
Maria Tănase îi trimite o telegramă valorizantă, asociindu-l la singurătatea geniului său. La o masă festivă de la Cluj, în 1980, Nichita Stănescu îngenunchează şi îi sărută taragotul. Un lucru e cert: dincolo de calităţile descriptibile, care aparţin tehnicilor de interpretare, Dumitru Fărcaş are o forţă iradiantă şi fascinatorie inanalizabilă. Muzica sa induce ascultătorului un fel de „teroare” sacră. Emisia prelungă, „inumană”, a taragotului este mai degrabă copleşitoare, ca un descântec şamanic. În aceasta constă singularitatea sa, căci, altminteri, taragotişti talentaţi au apărut mulţi, incitaţi de exemplul său. Numai în spaţiul clujean există cel puţin trei solişti remarcabili, toţi cu studii muzicale: Ion Ciobanu, Ioan Berci şi Nelu Gabor. Şi mai surprinde ceva la Dumitru Fărcaş: el a „jucat” mereu şi implacabil pe cartea patriotismului. Exibă un mod natural de a-şi iubi ţara şi înţelege sentimentul patriotic ca pe un sentiment al apartenenţei la un spaţiu originar.

Paradisul său pierdut şi în permanenţă regăsit ca nostalgie este un loc anume, satul său maramureşean, geografic şi ca arhetip regenerator. Afectiv, patriotismul său e satisfăcut preponderent prin asumarea tradiţiilor acestui loc matricial şi prin proiectarea lui într-o dimensiune sacră. Prin extensie, patria devine pentru Dumitru Fărcaş, ca şi pentru Ioan Alexandru, un „pământ transfigurat”. Această sensibilitate patriotică, îmbibată de o religiozitate arhaică, îl situează pe artist într-un tradiţionalism autohton etern, de tip mitizant, ale cărui valori se reactivează periodic şi cu impact semnificativ.

(Petru Poantă)

La Fondazione Centro Studi Campostrini ospita in concerto
il musicista romeno Dumitru Fărcaş, virtuoso del Taragot,
antico strumento di origine ungherese.
Artista di chiara fama internazionale, Dumitru Fărcaş si
esibirà accompagnato da un fisarmonicista e da un
contrabbassista, proponendo un repertorio originale di
musica popolare.
Il Taragot è una ricostruzione di un antico oboe originario
dei paesi del sud-est europeo e dei Balcani. Fu construito
da V. J. Schunda di Budapest alla fine del secolo scorso, su
richiesta del musicista e compositore Gyula Kàldy e fu
presentato per la prima volta all” esposizione mondiale di
Parigi nel 1900.
        FCSC - Comune di Verona – Regione del Veneto

 

 

PERMANENT EDUCATION: courses, perfecting classes, information
,,Zestrea tradițiilor clujene”, la Școala Gimnazială ,,Gheorghe Șincai”, Florești [ Citeşte ] [ Vezi toate ]
Google Ads
©2009 traditiiclujne.ro®   Worldwide All rights reserved
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj.
Reproducerea materialelor este permisă numai cu permisunea editorului şi menţionarea sursei.
validat w3css     WebDesign şi programare de Nerțan Nicolae - Găzduire web: ReMARK srl.