Warning: include_once(engleză.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/www/traditiiclujene.ro/2010-2020/includes.inc.php on line 38

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'engleză.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5/lib/php') in /home/www/traditiiclujene.ro/2010-2020/includes.inc.php on line 38
Welcome to Traditii Clujene
Welcome Guest (you are not logged in)  
 
Scienti fic Council   
Traditii Clujene
Dragobetele, sărbătorit la Cluj-Napoca prin cântec, joc și voie bună
2020-02-03
[ ]
Momente deosebite de Ziua Culturii Naționale, la Muzeul Etnografic
2020-01-30
[ ]
Ziua Culturii Maghiare, sărbătorită de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj
2020-01-30
[ ]
Prezentare de fotografii, albume foto/audio și joc traditional, de Ziua Culturii Maghiare
2020-01-30
[ ]
Hai să dăm mână cu mână!” - Spectacol festiv dedicat Zilei Unirii Principatelor Române
2020-01-30
[ ]
Dialog muzical între clujeni și bihoreni, de Ziua Unirii Principatelor Române
2020-01-30
[ ]
Întâlnire cu muzica și poezia românească, de Ziua Culturii Naționale
2020-01-09
[ ]
CONCURS pentru ocuparea postului contractual vacant de ECONOMIST, studii superioare, gradul S IA, normă întreagă, durată nedeterminată
2020-01-01
[ ]
Icoane transilvănene, expuse la Cluj-Napoca în pragul sărbătorilor de iarnă
2019-12-13
[ ]
Gala Colindelor Tradiţionale - „Pe la noi de sărbători”, duminică la Gherla
2019-12-12
[ ]
Judeţul Cluj, reprezentat la Festivalul datinilor şi obiceiurilor de iarnă de la Iaşi de colindătorii din Negreni
2019-12-12
[ ]
Festivalul-concurs interjudețean de colinde „Raza soarelui”, la Ceanu Mare
2019-12-12
[ ]
Festival-concurs de Obiceiuri și Tradiții de iarnă –„Junii Satului”, la a III-a ediție
2019-12-11
[ ]
Festivalul Naţional „Colind Iancului”, duminică la Cluj-Napoca
2019-12-11
[ ]
Concertul de colinde și cântece de stea „Bună sara lui Crăciun”, apreciat de publicul clujean
2019-12-10
[ ]
Festivalul-concurs județean de obiceiuri și tradiții „Țara Călatei”- ediția a V-a
2019-11-28
[ ]
Spectacol extraordinar de colinde și cântece de stea „Bună sara lui Crăciun”
2019-11-28
[ ]
Ziua Națională a României, sărbătorită la Muzeul Etnografic
2019-11-21
[ ]
Sute de clujeni, prezenți la concertul „Emoţii de toamnă” - „Comori ale Romanţei”
2019-11-04
[ ]
Expoziție de fotografie etnografică – Bálint Zsigmond, la Cluj-Napoca
2019-10-29
[ ]
S-au acordat premiile Concursului național „Fotografia-document etnografic”
2019-10-24
[ ]
„Emoţii de toamnă” - „Comori ale Romanţei”, la Cluj-Napoca
2019-10-22
[ ]
Premiile Concursului Fotografia-document etnografic 16
2019-10-18
[ ]
Ansambluri din trei județe, prezente la Dej, la ,,Festivalul Jocului Fecioresc din Transilvania”
2019-10-16
[ ]
Fotografii etnografice realizate de artiști din țară și străinătate, expuse la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca
2019-10-15
[ ]
Spectacol folcloric caritabil pentru reabilitarea unei biserici clujene, monument istoric de secol XVI
2019-10-14
[ ]
Anunț concurs pentru ocuparea postului contractual vacant de Consilier juridic
2019-10-14
[ ]
Tineri jucăuşi din trei județe, prezenți la Festivalul –concurs „Cine știe jocu’ bine, joace-l, nu-i șie rușine”
2019-10-14
[ ]
Festival –concurs dedicat jocului tradițional românesc, sâmbătă la Baciu
2019-10-09
[ ]
Elevii din Cămărașu, uniți prin tradiții
2019-10-08
[ ]
Ansamblul folcloric „Mugurelul”, aniversat la o jumătate de secol de la înființare
2019-10-07
[ ]
Fotografii ce surprind copii și tineri transilvăneni care participă la diverse manifestări ale satului, expuse în cadrul unui proiect european
2019-09-30
[ ]
Cântece și jocuri tradiționale din județul Cluj, prezentate în spectacolul de folclor ,,Toamna, când cad brumele”
2019-09-27
[ ]
Obiceiurile și tradițiile populare, promovate și-n acest an școlar în rândul elevilor clujeni
2019-09-20
[ ]
Obiceiul nunții tradiționale, reconstituit în satul clujean Boju
2019-09-19
[ ]
Rapsozi populari, horitori și jucăuși își dau întâlnire duminică, la Gherla
2019-09-19
[ ]
„Ziua Muntelui”, în localitatea clujeană Mărișel
2019-09-11
[ ]
Festivalul-concurs de muzică romanes „Lăutarii ardeleni”, la Gherla
2019-09-03
[ ]
Festivalul „Jocu’ de pe Câmpie”, la Mociu
2019-08-29
[ ]
Sărbătoarea tradițiilor populare, la Feiurdeni
2019-08-29
[ ]
Detalii despre Concursul național FDE, 2019
2019-08-20
[ ]
Tabăra de meșteșuguri "Tradiții clujene" 2019
2019-08-19
[ ]
ANUNȚ Rezultat selecție dosare concurs de proiecte de management
2019-08-07
[ ]
Clujul, pe podium la Olimpiada meșteșugurilor de la Sibiu
2019-08-07
[ ]
Fotografii etnografice de premiu pe simezele Palatului Culturii Iași
2019-08-05
[ ]
Expoziția „Iconari clujeni”, deschisă la Biblioteca Județeană „Octavian Goga”
2019-07-22
[ ]
Evenimente tradiționale la sfârșitul săptămânii, la Gădălin și Nadășu
2019-07-19
[ ]
Proiectul internațional „Punți culturale între Banat și Transilvania”
2019-07-18
[ ]
ANUNȚ PUBLIC concurs de proiecte de management organizat pentru Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Cluj
2019-07-12
[ ]
Bogăţia şi frumuseţea tradiţiilor clujene
2019-06-25
[ ]
Festivalul-concurs „Dumitru Sopon”, ediția a VI-a, și-a desemnat câștigătorii
2019-06-24
[ ]
Festival-concurs naţional de interpretare a cântecului popular „Dumitru Sopon”, la Gilău
2019-06-13
[ ]
Evenimente cultural-educative, la finalul săptămânii, organizate în parteneriat cu CJCPCT Cluj
2019-05-31
[ ]
Olimpiada "Meșteșuguri artistice tradiționale" și-a desemnat câștigătorii
2019-05-27
[ ]
Spectacol folcloric, dedicat „Anului Omagial al satului românesc”
2019-05-13
[ ]
Lutierul clujean Nicolae Vădan -„Tezaur uman viu”, omagiat în satul natal, în a doua zi de Paști
2019-04-24
[ ]
FOTOETNOGRAFIA-SALVGARDARE IDENTITARĂ
2019-04-16
[ ]
Fotografii etnografice de premiu, la Oradea
2019-02-25
[ ]
Întâlnire cu cultura tradițională oferită de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale
2018-12-19
[ ]
Salonul ICOANEI ARDELENE, ediția a XIX-a
2018-12-14
[ ]
Cultura tradițională clujeană promovată în Ungaria
2018-12-10
[ ]
Fotografii de excepție, semnate Tordai Ede, prezentate la Cluj-Napoca
2018-11-02
[ ]
Proiectul Națioanal „100 de năfrămuțe”
2018-08-29
[ ]
„Semne peste vreme”, expozitie de fotografie etnografică, dedicată Centenarului Marii Uniri
2018-08-22
[ ]
Ministerul Culturii a acordat titlul de Tezaur Uman Viu lutierului clujean Nicolae Vădan
2018-08-03
[ ]
Două CD-uri cu muzică instrumentală maghiară și romanes, lansate de CJCPCT Cluj
2017-11-22
[ ]
De departe, din Ceruri şi din Străbuni, Muzica lui Mugurel Scutăreanu: POVESTEA CERBILOR
2015-10-28
[ ]
POVESTEA LEMNULUI
2015-02-26
[ ]
Formatii instrumentale traditionale din judetul Cluj
2013-03-15
[ ]
CERCETĂTORI ŞI SCRIITORI AI FOLCLORULUI COREGRAFIC DIN TRANSILVANIA
2013-03-05
[ ]
ARHIVA AUDIO și VIDEO
2010-07-27
[ ]
Fărşang tradiţional în casa dansului popular clujean

Arderea lui Illyés şi totodată a iernii
 
.

Perioada numită Fărşang are loc între sărbătoarea creştină „Vízkereszt” (la creştinii orientali, Sfântul Ioan Botezătorul, din data de 6 ianuarie) şi începutul Postului Paştelui. Tradiţia comunităţii maghiare prevede ca în această perioadă să aibă loc o serie de baluri, nunţi şi petreceri. Sfârşitul acestei perioade, ultimele sale trei zile, se numeşte „Farsangfarka” („Coada Fărşangului”), perioadă când au loc diverse festivităţi, în care participanţii sunt mascaţi şi parcurg satul de un capăt la altul. În popasurile lor, care se petrec în faţa locuinţelor sătenilor, precum şi pe la intersecţii, aceştia organizează adevărate scenete dramatice, în care se întâmplă o muţime de lucruri. Etnologul dr. Barabás László a făcut un studiu amănunţit despre obiceiurile de Fărşang, mai ales „înmormântarea Fărşangului”, din zona Ocnei de Jos (jud. Harghita), menţionând transformările obiceiului, la anumite perioade de timp, cum ar fi: începutul sec. XX, perioada dintre cele două Războaie Mondiale şi cea postbelică. În prima perioadă menţionată, începutul secolului XX, nu există date că de Fărşang ar fi fost practicat obiceiul înmormântării simbolice. Acesta apare însă la trecerea dintre ani (de Anul Nou). În cea de-a doua perioadă, acest obicei este organizat mai mult de către bărbaţi – unul dintre ei fiind „mortul”, ceilalţi jucând rolul rudelor acestuia – constând în îngroparea „mortului” până la brâu sau chiar până la gât, în centrul satului. Există unele date şi despre ceremonii asemănătoare făcute de femei, dar în ziua anterioară, de multe ori legate de şezătoare. În paralel cu acest ritual, în satele învecinate „mortul” a fost înlocuit cu o păpuşă umplută cu paie, aşa cum va fi identificat el în perioada a treia, cea postbelică. În rândurile următoare vom descrie desfăşurarea acestui ritual, în perioada postbelică, aşa cum l-a menţionat profesorul Barabás László. La început trebuie să facem o diferenţiere între satele ungureşti catolice şi cele reformate. În satele catolice Postul Paştelui este mult mai sever decât în cele reformate, iar din această cauză petrecerea de Fărşang ia sfârşit exact la ora 12 noaptea, în ultima zi de marţi dinaintea postului, numită şi „húshagyó kedd” („lăsatul cărnii”). La reformaţi, petrecerea ţine până în dimineaţa de miercuri, numită şi „hamvazó szerda” („miercurea cenuşii”). Iar dimineaţa, în atmosfera de după bal, începe înmormântarea simbolică. Rolul principal îl joacă o păpuşă de paie, care se numeşte în această zonă Illyés. Ea se confecţionează astfel: se umplu cu paie o cămaşă şi o pereche de pantaloni populari, se confecţionează un cap – dintr-o pânză umplută, la rândul ei, cu paie – apoi, în zonele genitale se aplică un morcov şi doi cartofi. Celelalte roluri sunt jucate de către bărbaţi, toate fiind în strânsă legătură cu Illyés. Acestea sunt: mama „mortului”, soţia acestuia, copiii rămaşi orfani, iubitele, prietenii, vecinii săi, etc. (În unele zone, „mortul” are 12 soţii, 52 de copii şi 365 de nepoţi, simbolizând anul precedent.) Pe tot parcursul peregrinării, apar şi „oamenii de ordine”, cu feţele înnegrite cu cenuşă, numiţi „hamubotos” care sunt înarmaţi cu bâte - la capătul cărora sunt legaţi săculeţi cu cenuşă. Este prezent - cum altfel? – şi un actor îmbrăcat în straie preoţeşti, care dirijează înmormântarea şi rosteşte replicile specifice preoţilor, dar cu o nuanţă caricaturală. Ceremonia se petrece astfel: „mortul” e plimbat prin întreg satul, cu gălăgie mare, iar câţiva din membrii alaiului pocnesc din bici, se leagă de spectatori, provocându-i să li se ataşeze.  În faţa alaiului şi la încheierea cortegiului, precum şi la părţile laterale, apar oameni mascaţi, care ţin cruci împodobite cu alimente de post, cum ar fi: ghirlande de ceapă, căpăţâni de varză murată, etc.  „Mortul” este purtat în centrul alaiului pe o targă de bâte sau o ladă din lemn, urmat de bocitoare. După acestea urmează „rudele”, de multe ori şi muzicanţii de la balul din ajun, care interpretează melodii de petrecere, fără vreo legătură cu momentul respectiv.  La intersecţii, se opresc pentru ca întreg satul să fie prezent la „înmormântarea” finală, se dă de ştire localnicilor, cu următoarele versuri: Meghalt már a vén Dobai,

Nem volt az már korai.

Italos és jó ember vót,

Mikor megholt semmit sem szólt.

(A murit bătrânul Dobai / Nici n-a fost el prea tânăr / Om bun şi băutor a fost / A murit fără să spună o vorbă...)

De asemenea, la fiecare oprire, cortegiul îl jeleşte pe mort, cu versuri caracteristice gradului de înrudire, astfel soţia îl jeleşte cu următoarele versuri:

Jaj, jaj, drága Ijés!

Megszülettél, s méges meghóttál!

Kedves Ijés, mit csináltál?

Métt hóttál meg?

Hát most rúgsz-e?

Nem tucc rúgni?

     Szój bár egyet?

    (Vai, vai dragă Ijés / Te-ai născut şi totuşi ai murit./ Dragă Ijés ce-ai făcut?/ De ce ai murit? /           Acum dai din picioare? /  Nu ştii să dai? /  Spune măcar o vorbă)

 

 La pornire, tot soţia atenţionează:

Jaj, ne vigyék arra,

Mert görbe a karja,

Megakad a karóba,

S visszajő a nyakamra!

(Vai, nu îl duceţi încolo/ Pentru că are mâna îndoită/Se agaţă de bâtă/Şi vine înapoi pe capul meu).

 

...la care fiul are următoarea replică:

Jaj, ne tegyék a kert mellé,

Me nekem apám vót...

Miko meghat

    Nekem egy szivarat hagyott vót...

   (Vai, Nu-l puneţi lângă grădină/Pentru că mi-a fost tată/Şi nu mi-a lăsat numai o ţigară…)

 

Un alt element, important, legat de opririle cortegiului funerar: tensiunile din rândul comunităţii sunt dezvăluite, fără urmă de ezitare de către actori, în faţa casei celor vizaţi. Ultimul act al scenetei are loc – ori la marginea satului, ori în centru, în faţa crâşmei. Acolo, toată lumea îşi ia rămas bun de la mort şi ard paiele cu care a fost umflată păpuşa. După arderea „mortului”, din cenuşa rămasă, „oamenii de ordine” (hamubotos) se spoiesc din nou pe feţe cu cenuşă şi apoi dau cu ea şi pe feţele participanţilor. În încheiere, de multe ori, cei prezenţi mai încing un joc normal (neexistând unul specific acestui ritual) în semn de bun rămas de la Illyés.

 

Pe baza acestei descrieri a lui Barabás László, organizatorii Casei dansului popular, CJCPCT Cluj  şi Cafeneaua Bulgakov din Cluj au organizat anul acesta un eveniment care a avut ca scop prezentarea interactivă a obiceiului tradiţional de incinerare a unei păpuşi de paie - de fapt îngroparea iernii, la sfârşitul perioadei de Fărşang. Păpuşa din haine umplute cu hârtie şi pâslă, numită tradiţional Illyés, lungă de 2 m, a fost făcută cu o zi înainte de manifestare de către dansatorii ansamblului Ördögtérgye, care au luat parte activă şi în buna desfăşurare a “înmormântării”.

Programul Casei Dansului de Fărşang a început cu un curs iniţiat de către subsemnatul, la început de sezon, de dans popular din zona Sălajului, urmat de învăţarea unui cântec din zonă. Pe urmă le-am descris participanţilor desfăşurarea tradiţională a obiceiului de Fărşang, iar cei mai mulţi dintre participanţi şi-au ales un rol (de ex: soţia lui Illyés, rudele lui etc…). Au urmat două suite de joc, unde în momentul culminant a intrat şi Illyés, el jucând până la moarte. Aşa a început ceremonia de despărţire de Illyés. “Cortegiul funerar”, muzicanţii, participanţii mascaţi şi nemascaţi, l-au condus pe ultimul drum, până în curte, unde a fost jelit din nou şi ars în mijlocul mulţimii care petrecea. Casa dansului a ţinut până noaptea târziu.

Locaţia, vinul fiert şi gogoşii de Fărşang au fost asigurate de Cafeneaua Bulgakov, iar participarea tarafului “Harmadik” a fost susţinută de CJCPCT Cluj.

Deşi au trecut decenii întregi de la atestarea obiceiului înmormântării lui Illyés, obiceiul se mai păstrează încă în judeţul Harghita – cu precădere, dar tinerii se mai pot bucura şi la oraş, îm mediu urban de atmosfera degajată de acest obicei.

 

 

19.03.2013
Both József
[ ]
 
 
PERMANENT EDUCATION: courses, perfecting classes, information
,,Zestrea tradițiilor clujene”, la Școala Gimnazială ,,Gheorghe Șincai”, Florești [ ] [ ]
Google Ads
©2009 traditiiclujne.ro®   Worldwide All rights reserved

     -